Thursday, October 7, 2010

Sah.. Ada pilihan raya kecil di Galas, Gua Musang..

Sah... PRK Dun Galas pada 4 November ini manakala hari penamaan calonnay ditetapkan pada 26 Oktober 2010.. kedua-duanya berlaku pada hari bekerja di Kelantan dan di negeri-negeri lain.. bukan sepertimana kebiasaannya dibuat hujung minggu.. Mengapa.. ntah.. tanyalah SPR..

(photo: malaysiakini.com)

Menurut Wan Ahmad, seramai 11,553 pengundi yang melibat 11,426 pengundi biasa dan 127 pengundi pos, layak memilih ADUN Galas.

"Pengundi di Galas ini, yang berumur 21 tahun pun ada, yang lebih 100 tahun pun ada, yang paling tua berumur 111 tahun," katanya. SPR juga, katanya, telah menamakan Ketua Jajahan Gua Musang, Wan Mustaffa Wan Abdul Halim sebagai pegawai pengurus pilihan raya yang akan dibantu oleh tiga penolong pengurus.

Penamaan calon yang dijadualkan pada 26 Oktober ini, akan diadakan di Bilik Gerakan dan pejabat Tanah Jajahan Gua Musang manakala Pusat Sivik Gua Musang akan dijadikan pusat penjumlahan undi pada malam 4 November.

Kerusi DUN Galas kosong selepas kematian penyandangnya, Chek Hashim Sulaima, 48, akibat barah usus pada 27 September lalu.Dalam Pilihan raya umum 2008, Chek Hashim mendapat 4,399 undi, menewaskan penyandang dari BN, Mohd Saufi Deraman (3,753 undi) dengan majoriti 646 undi.

Mudah SPR buat keputusan jika belaku ADUN meninggal dunia tak perlu ke mahkamah untuk pengesahan kekosongan kerusi.. walaupun speaker memeklumkan pada mereka..

Kota seputeh masih KOSONG ..??? Apa tindakan SPR...

No comments: