Friday, November 21, 2008

Tazkirah Jumaat : Manusia Yang Dibenci Allah

Rasulullah Saw bersabda : “Sesungguhnya Allah membenci orangtua yang suka berzina, orang kaya yang berbuat zalim, orang fakir yang sombong, peminta-minta yang memaksa, dan Allah menghapus pahala orang yang memberi namun mengungkit-ungkit (pemberiannya). Allah juga membenci orang yang suka pamer dengan kekayaannya lagi pendusta!” (Mizan al-Hikmah hadits no. 1757, Bihar al-Anwar 72:145)
Rasulullah Saw bersabda : “Sesungguhnya Allah Tabaraka wa Ta’ala membenci setiap orang yang pandai akan urusan dunia tapi bodoh akan urusan akhirat.” (Kanzul ‘Ummal hadits no. 28982)


Rasulullah Saw bersabda : “Sesungguhnya Allah Swt membenci orang yang selalu bermasam muka kepada saudara-saudaranya.” (Mustadrak al-Wasail 2:61)


Imam Ali as : “Makhluk yang paling dibenci Allah Ta’ala adalah orang yang kaya tapi kikir!” (Mizan al-Hikmah hadis no. 1758)

Imam Ali as : “Sesungguhnya Allah Swt membenci orang yang panjang angan-angan, namun engan beramal.” (Ibid, hadis no. 1759)

Imam Muhammad al-Baqir as : “Sesungguhnya Allah membenci orang tua yang bodoh, orang kaya yang zalim, dan orang fakir yang congkak!” (Ibid, hadits no. 1762)

Imam Ali as : “Manusia yang sangat dibenci Allah adalah orang yang cita-citanya ingin memenuhi keinginan perut dan kemaluannya saja.” (Ibid, hadist no. 1770)




Na’udzu billahi min dzalik…

No comments: