Friday, November 30, 2012

Bolehkah ibu minta anak ceraikan isteri ?


WAJARKAH saya mengikut kehendak ibu yang mahu saya menceraikan isteri gara-gara si isteri bukan pilihan ibu? Apakah yang perlu saya lakukan kerana saya amat menyayangi kedua-dua wanita ini?
JAWAPAN:
Perceraian itu merupakan perkara yang halal tetapi amat dibenci Allah. Maka dalam hal saudara ini, tidak wajib taat pada ibu pada perkara yang bercanggah dengan syariat.
Jika anda dan isteri saling menyayangi maka tiada sebab untuk anda menceraikan isteri. Anda harus menjelaskan dengan terang pada ibu anda.

Wednesday, November 14, 2012

Salam Maal Hijrah 1434H


Salam Maal Hijrah dan Selamat Menyambut Awal Muharam 1434H pada hari Khamis 1 Muharram 1434H bersamaan 15 November 2012M  kepada Seluruh Umat Islam di Malaysia dan Seluruh Dunia khasnya semua pengunjung blog Wacana Minda...



Saturday, November 10, 2012

Lawak Cuti Sekolah..

Boboi bru pulang dari sekolah dan bcerita kpd bapanya yang tidak pernah bsekolah.

Boboi  : "Bapak..tadi saya dimarahi cikgu".
Bapak : "Kamu buat silap apa, Dodo?".
Boboi  : "Tadi saya tak dapat jawab soalan cikgu."
Bapak : "Apa yang ditanya cikgu?".







Sunday, November 4, 2012

Lebih puas lebih jelita..


Gambar sekadar hiasan
Hubungan seks dikatakan mampu mengubati apa jua penyakit yang singgah ke tubuh. Malah, kenyataan ini mulai dipersetujui oleh penyelidik-penyelidik perubatan. Kata mereka, aktiviti seks yang teratur berupaya memperbaiki peredaran darah, menghalang penyakit dan berkemungkinan besar meningkatkan tahap imunisasi badan.


Begitu juga dari sudut emosi. Dipercayai, wanita-wanita yang cukup puas mendapat keperluan jasmani kurang berhadapan masalah tekanan perasaan malah memiliki daya keyakinan diri yang tinggi selain penampilan keseluruhan yang lebih positif. Sebenarnya, apa yang dinyatakan itu hanya sebahagian daripada keseronokan mengadakan hubungan asmara. Ada beberapa keistimewaan melakukan seks selepas berkahwin.


Wajah berseri

Tidak dinafi, kebanyakan wanita berkongsi pendapat yang sama iaitu hubungan seks yang dilakukan secara teratur mampu membuatkan kulit menjadi lebih mulus dan bersinar malah jelita. Benarkah begitu?

Friday, November 2, 2012

Pesanan Untuk Anak-anakku


SUATU ketika, Lukmanul Hakim telah berpesan kepada anak-anaknya. Kata sahabat Nabi yang alim dan bijak berfalsafah itu....

1. Wahai anakku, ketahuilah, sesungguhnya dunia ini bagaikan lautan yang dalam, ramai yang telah karam di dalamnya. Jika engkau ingin selamat, layarilah lautan itu dengan sampan yang bernama takwa, isinya ialah iman dan layarnya adalah tawakal kepada Allah.

2. Wahai anakku, orang yang berasa dirinya hina dan rendah diri dalam beribadat serta taat kepada Allah, maka dia itu orang yang tawaduk, lebih dekat kepada Allah dan selalu berusaha menghindarkan maksiat.

3. Wahai anakku, seandainya ibu bapamu marah kepadamu kerana kesilapan yang dilakukanmu, maka marahnya ibu bapamu itu adalah bagaikan baja untuk tanam-tanaman.

Wednesday, October 24, 2012

Selamat Menyambut Hari Raya 'idul Adha


Kepada muslimin & muslimat,  

Selamat Menyambut Hari Raya 'idul Adha 1433H... Semoga semua pengorbanan kita diberkati Allah dan mendapat keredhaan-NYA..

Ambillah Islam dalam kehidupan... insyallah Agama dan bangsa terpelihara......

ALLAH HUAKBAR, ALLAH HUAKBAR, ALLAH HUAKBAR.....
LA ILLA HAILLALLAH HUWALLAH HUAKBAR....
ALLAH HUAKBAR WALILLAH ILLHAM.....
 

Tuesday, October 23, 2012

Petua mencari isteri yang cantik jelita



Mengapakah perlu memilih gadis jelita?  Kata orang, gadis seperti ini menyejukkan serta menggembirakan hati... Betulkah begitu?  Nak mencari isteri yang ...

Monday, October 22, 2012

Kelantan terhebat.. Juarai semua piala musim ini..


Saya ingin mengucapkan tahniah kepada pasukan “The Red Warriors” kerana berjaya menjuarai Piala Malaysia edisi 2012 untuk kali kedua, sekali gus mencatatkan rekod treble, di Stadium Shah Alam pada 20 Oktober 2012. Kejayaan ini adalah hasil usaha keras kita selama ini..

Saya amat bangga sekali menjadi sebahagian dari kita.. Kemenangan bergaya keatas ATM dengan jaringan 3 gol adalah bukti jelas bahawa kita bukanlah pasukan yang boleh dipermainkan pihak lawan..

Kemenangan ini menjadi kebanggaan seluruh rakyat Kelantan.. Allahuakbar..!!

Gomo Kelate Gomo...!!

Friday, October 19, 2012

Air Mata Kerana Takutkan Allah Akan Dapat Memadamkan Api Neraka.

Bismillahirrahmanirrahim.

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad S.A.W. keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.
Sahabat yang dirahmati Allah,

Nabi S.A.W. bersabda yang maksudnya :

"Tiap mata pasti akan menangis pada hari kiamat, kecuali mata yang
dipejamkan dari segala yang haram dan mata yang berjaga malam dalam jihad fisabilillah dan mata yang mentitiskan air mata walaupun sebesar kepala lalat kerana takutkan Allah." (Hadis Riwayat Abu Naim)

Berdasarkan hadis di atas 3 mata yang akan mendapat rahmat Allah S.W.T dihari akhirat yang mana ketika itu ramai mata-mata yang menangis penyesalan :

Monday, October 8, 2012

SIAPA YANG LEBIH MANJA, LELAKI ATAU WANITA..?

Di suatu ketika, pada suatu masa terdapat dua kumpulan iaitu satu kumpulan lelaki dan satu kumpulan wanita, sedang berdebat atas isu

"SIAPA YANG LEBIH MANJA, LELAKI ATAU WANITA".

Kumpulan wanita menyokong, lelaki lebih manja daripada wanita, sementara kumpulan lelaki pula menyokong wanita lebih manja daripada lelaki.

Perdebatan berkenaan kelihatan seperti tiada penghujungnya dan jauh sekali akan tamat. Tiba2 bangun seorang dari kumpulan wanita.

Wanita cantik dan manis, belesung pipit di pipinya serta bertahi lalat di atas bibir dengan senyum menawan pun berkata, "Saya tetap mengatakan kaum lelaki adalah...adalah lebih manja daripada kaum wanita.....

Alasannya...

Wednesday, September 12, 2012

Kahwin penawar kanser

Pesakit dapat sokongan pasangan mampu hidup lebih lama..

Walaupun ubat dan terapi adalah perkara asas dalam rawatan barah paru-paru, perkahwinan juga menjadi ‘ubat’ mujarab bagi mereka yang menghidap penyakit ini, lapor satu kajian.

Penyelidikan yang dibuat mendapati penghidap penyakit ini boleh hidup lebih lama lagi berbanding mereka bertekad terus membujang. Malah, pengkaji mendpati perkahwinan boleh menjadi ubat mujarab kepada penyakit lain termasuk barah prostat, sakit kepala dan sakit tengkuk.

Laman web mid-day.com melaporkan, satu kajian yang dijalankan di Universiti Maryland menunjukkan, perkahwinan boleh meningkatkan semangat penghidap barah untuk berjuang melawan penyakit itu.

Friday, September 7, 2012

"Life begin at 40' juga relevan untuk wanita...

Kita biasa dengar orang kata life begin at forty. Namun frasa mengenai bermulanya hidup dalam usia 40 biasanya dikaitkan dengan lelaki sahaja. Ia seperti tidak ada kena mengena langsung dengan wanita.

Wanita apabila menghampiri usia 40 lazimnya akan menjadi terlalu sensitif apabila disentuh mengenai usia.  Malah ada yang marah-marah apabila dipanggil ‘makcik’ oleh budak belasan tahun yang sememangnya sebaya dengan anak mereka.


Kerana itu, ada yang sanggup berhabisan ribuan ringgit setiap bulan semata-mata supaya dapat dihilangkan imej ‘makcik’ mereka.

Kalaulah Jabatan Pendaftaran membenarkan ditukar tarikh lahir dalam kad pengenalan dengan bayaran tertentu sebagaimana Jabatan Pengangkutan Jalan membuka bidaan nombor plet kenderaan, beratus-ratus ribu pun sanggup dibayar agaknya oleh wanita untuk mereka terus muda sampai bila-bila.

Lawak Pagi :Kacang hijau masuk telinga..!!

Suatu petang datang seorang lelaki berumur ke kelinik ENT, kerana telinganya di masuki biji kacang hijau semasa dia membeli barang dapur di pasar.

Doktor: “Selamat petang…”

Pesakit: “Selamat petang Doktor!”

Doktor: “Ada masaalah apa …?”

Pesakit: “Telinga saya dimasuki biji kacang hijau, Doktor…”

Doktor: “Biar saya periksa telinga anda!”

Doktor pun lalu memeriksa telinganya,dan rupanya biji kacang tersebut cukup susah di ambil malah mungkin perlu pembedahan.

Doktor: “Ada 2 cara untuk mengeluarkan biji tersebut…”


Thursday, September 6, 2012

'Cula Buaya' ubat kuat


Percaya atau tidak, cula atau zakar buaya dipercayai oleh sesetengah pihak di negeri ini sebagai dapat mengubati pelbagai penyakit termasuk lemah tenaga batin.


Perkara itu diakui oleh pawang buaya terkenal Sarawak, Indet Sanabong, 49, yang mendakwa telah berjaya mengembalikan kekuatan batin lebih 50 lelaki dengan menggunakan cula reptilia berkenaan.

Dia menceritakan, kaedah perubatan tradisional itu juga didakwa terbukti mujarab merawat penyakit seperti asma, darah tinggi, kencing manis, lemah jantung, lelah dan sengal-sengal tulang.


Wednesday, August 1, 2012

Nafas Baru : Mulakan Dari Ramadan Al-Mubarak


Perokok-perokok didapati sering kali memikirkan untuk berhenti daripada merokok dan sebahagian besar telah pun mencubanya beberapa kali.Kebanyakan mereka sedar yang merokok itu merosakkan kesihatan mereka dan menjejaskan kesihatan orang-orang di sekeliling mereka.

Memang sukar berhenti merokok kerana dunia sains telah mengenal pasti sebab-sebab yang menyukarkan seseorang untuk berjaya berhenti merokok, dan punca utamanya ialah sifat ketagihan terhadap nikotin, suatu bahan dadah yang terdapat dalam kandungan asap rokok.

Monday, July 23, 2012

Selamat Menjalani Ibadah Puasa Ramadan Mubarak..

Perutusan Ramadan 1433 Hijrah



M Rajoli
Saya ingin mengambil kesempatan ini mengucapkan Selamat mengerjakan ibadah Puasa yang bermula hari ini 21  Julai 2012 bersamaan 1 Ramadan 1433H.

Terima kasih juga diucapkan kepada sahabat terutamanya pengunjung blog 'Wacana Minda'.

Semoga ibadah puasa yang bakal kita semua tunaikan selama sebulan ini akan diterima dan dilipatgandakan ganjaran pahalanya oleh Allah SWT... Insya Allah.

Allah berfirman bermaksud: "Hai orang beriman diwajibkan ke atas kamu berpuasa seperti diwajibkan atas orang sebelum kamu supaya kamu bertakwa."(Surah Al-Baqarah, ayat 183).

Ada beberapa peringkat harus diberi perhatian supaya termasuk dalam golongan puasa terbaik. Ini diingatkan junjungan besar Nabi Muhammad SAW dalam sabdanya bermaksud: Berapa ramai orang yang berpuasa mereka tidak mendapat apa-apa balasan melainkan lapar dan dahaga.

Friday, July 6, 2012

Pertahankan diri satu kesalahan serius..??


Kisah seorang surirumah, S. Kalaichelvi yang dijatuhkan hukuman penjara dua tahun kerana membunuh orang yang cuba merogolnya mendapat perhatian banyak pihak.

Ramai yang bersimpati dengan nasib beliau itu dan tidak berpuashati dengan hukuman yang terpaksa beliau hadapi kerana mempertahankan diri dari dirogol.  Namun ada juga yang berpendapat hukuman itu wajar kerana pembunuhan itu dianggap kejam berdasarkan kesan luka kepada kepala perogol itu.

Di Ipoh Isnin lepas, seorang isteri yang cuba dirogol oleh seorang lelaki yang dikenalinya telah dihukum penjara kerana tindakannya menetak perogol dengan parang sehingga menyebabkan kematian.

Thursday, June 14, 2012

PEMBINAAN LEBUH RAYA RAKYAT BUKTI KELANTAN PERIHATIN

Kenyataan Media

Persatuan Anak Kelantan Darulnaim Di Selangor & Kuala Lumpur (PERSADA)


• Pada 28 Mei 2012 bersamaan 7 Rejab 1433, Kerajaan Negeri Kelantan di bawah kepimpinan Tuan Guru Datuk Bentara Setia Nik Abdul Aziz Nik Mat telah mengadakan upacara pecah tanah merasmikan pembinaan Lebuhraya Rakyat tanpa tol dari Kota Bharu ke Kuala Krai sejauh 73 Kilometer untuk manfaat rakyat dengan anggaran kos RM1.8 bilion. Pembinaan Lebuhraya ini merupakan inisiatif kerajaan negeri setelah cadangan yang dikemukakan sejak Rancangan Malaysia Ke-5 masih “tidak ditunai/ditangguh” sehingga sekarang sekarang tanpa sebarang alasan dan sebab yang munasabah.

Wednesday, June 13, 2012

Artis bertudung meningkat.. Alhamdulillah..!!

Terbaru.. artis yang popular dengan watak komedi, ceria dan giler-giler menerusi siri Dunia Anita dan Trilogi Cinta iaitu Fazurina... sudah mula bertudung.. cantik dan ayu beb..!! sebelum ni pundah ramai dah.. Alhamdulillah.. semoga industri hiburan kita boleh menerima perkembangan ini secara positif.. perkembangan yg sangat baik..

Antaranya seperti Aisyah, Dayangku Intan, Ogy, Diana AmirIrma Harmi, Liza Hanim, Safura, Catriona RossAna Rafali, Siti Nur Diana, Nur Khairiah, Abby Abadi dan ramai lagi lah... yang lain2 tu pun rasanya sedang berkira2 nak bertudung tu.. doa2 lah yer..

Penerbit dan pengarah drama atau filem diharap sedia memperuntukkan watak yang sesuai untuk mereka.. elakkan dari adegan2 yang kurang sesuai dgn penampilan mereka..

Dalam perkembangan yg disiarkan media Fazurina berkata, keputusan itu tidak dipaksa oleh sesiapa sebaliknya ia datang ikhlas daripada hatinya sendiri dan telah lama berniat untuk berbuat demikian.

Wednesday, May 23, 2012

Kelebihan menjadi isteri..

Wanita yang taat berkhidmat pada suaminya akan tertutup tujuh pintu neraka dan terbuka tujuh pintu syurga. Masuklah mana-mana pintu yang dia sukai dengan tanpa hisab.

1. Rasulullah bersabda, maksudnya : “Wanita, apabila dia sembahyang lima waktu, puasa sebulan Ramadan, memelihara kehormatannya serta taat akan suaminya, maka masuklah dari mana-mana pintu syurga yang dia kehendaki.”

2. Rasulullah bersabda, maksudnya: “Dunia ini adalah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan ialah wanita (isteri) yang soleh.”

Friday, May 4, 2012

Awas para isteri, jangan terlalu kuat berleter..


DI KINABATANGAN, SABAH seorang isteri maut ditikam suaminya yang marah kerana isterinya menegurnya malas untuk membantu membuat kerja rumah. Kejadian berlaku di rumah pekerja sebuah ladang sawit di Ladang Genting Tanjung, Kampung Arau di sini pada pukul 7 malam Rabu.
"Wanita itu dikenali sebagai Intan Bago berusia lingkungan 30-an yang mati di tempat kejadian, manakala suaminya yang juga berusia 30-an berada dalam keadaan kritikal dan kini masih menerima rawatan di Hospital Lahad Datu," katanya.
Dinasihatkan kepada para isteri agar kurangkan berleter dan menegur suami, tegurlah secara yang berhikmah dan jika perlu sahaja.. tengok juga kesesuai masa, jangan masa suami tengah tension atau kepenatan selepas pulang bekerja. Dan yang paling penting, banyakkan berdoa dan bersabar sesungguhnya besar ganjaran pahala bagi isteri-isteri yang sabar dengan kerenah rumahtangga..
Ketua Polis Daerah Kinabatangan, DSP Martin Lugu berkata selepas menikam isterinya, suspek cuba membunuh diri dengan menikam dirinya sebanyak sembilan kali.



Thursday, April 26, 2012

Persada seru ahli turun Bersih 3.0

KUALA LUMPUR: Persatuan Anak Kelantan Darul Naim di Selangor dan Kuala Lumpur (Persada) sebagai sebuah NGO bebas menyokong sepenuhnya sebarang usaha ke arah memastikan PRU di Malaysia telus, bersih dan profesional.

Persada juga berpendapat, penganjuran Himpunan Bersih 3.0 'Duduk Bantah' adalah satu tindakan yang proaktif dalam mencapai hasrat murni seluruh masyarakat yang cintakan keadilan dan integriti. "Ia sesuatu yang harus disokong dan didokong oleh semua lapisan rakyat tanpa mengira anutan agama mereka batasan kaum, pegangan ideologi politik dan sahsiah," demikian tegas Setiausaha Agong Persada Razali Mat Ail.

Friday, April 6, 2012

Tonik Korea Ginseng : Baik untuk Lelaki & Kelelakian..




CARA ORDER:
SMS @ CALL : 017-6242252 / 016-9284324 (Razali)


Jangan biarkan diri anda gelisah sepanjang masa.. Masa terhad.. penghantaran percuma.. harga promosi RM50 sahaja.. kesan terbukti.. agen/pengedar diperlukan.. komisen lumayan..


Tuesday, March 6, 2012

JomHiking - Mount Kinabalu Expedition


InsyaAllah, esok saya aku berlepas ke Kota Kinabalu untuk menyertai aktiviti mendaki Gunung Kinabalu bermula pada 8hb mac dan berakhir 11hb Mac 2012.. Doakan keselamatan dan kemudahan aku dan rombongan dalam mengharungi rintangan dan halangan sepanjang ekspidisi ini..

Aktiviti lasak, camping, jungle trekking dan hiking merupakan minat aku turun temurun.. sudah banyak gunung sudah ku daki, sudah banyak juga cerun dan lurah yang telah ku redahi.. sudah banyak hutan sudah ku terokai.. namun pendakian Gunung Kinabalu adalah yang pertama kali dalam hidup aku.. biarpun di kakinya sudah 3 kali sampai..

Ok.. Kepada rakan2 peserta Selamat Berjuang hingga ke puncak jaya.. !! Moga segalanya berjalan dengan lancar, kudrat yang cukup ampuh, kesihatan yang baik, stamina yang memuaskan dan bertenaga..!!


Jumpa lagi..

Thursday, March 1, 2012

Aduhhh... bertuah punya bini..!!


Wati pergi ke sungai untuk membasuh pakaian. Sebaik tiba, terlihat olehnya seekor ikan yang menggelepar di atas batu. Wati menghampirinya.

Tiba-tiba ikan itu bersuara, “Kalau puan menolong aku, puan akan mendapat apa yang dihajati. Tetapi hanya tiga permintaan sahaja yang dapat dimakbulkan. Tiap kali permintaan dikabulkan, suami puan akan mendapat 10 kali ganda.

Wati: Baiklah, saya mahu kelihatan cantik.

Ikan: Tetapi suami puan menjadi lelaki paling tampan di dunia ini.

Wati: Tiada masalah. Lalu Wati menjadi wanita yang paling cantik di kampung itu.

Permintaan kedua ialah Wati ingin menjadi kaya.

Monday, February 27, 2012

Lawak Pagi : Tengok wayang..


Asan Ali nak pegi tengok wayang kat panggung dgn isterinya. Ini kira first time dia tengok wayang sepanjang hidupnya.. Sampai di kaunter tiket, Asan beli dua tiket utk dirinya dan isterinya. Tak lama kemudian, Asan datang semula ke kaunter tiket tadi dan membeli dua lagi tiket…

Kemudian, Asan datang lagi sekali untuk membeli dua lagi tiket. Kali ini penjual tiket itu membuka sedikit cermin kaca di kaunternya dan bertanya, “Bukan ke encik dah membeli dua tiket dan kemudian datang lagi untuk membeli dua lagi tiket tadi?”

Asan dengan penuh konfiden menjawab,“Betul! Tapi ader sorang mangkuk hayun yang berdiri kat depan pintu masuk panggung tu asyik koyakkan tiket saya ajer.."

Kah..Kah..Kah..

Thursday, February 23, 2012

Denda RM7000 cubit anak sendiri..


Di Melaka, seorang ibu didenda RM7,000 oleh Mahkamah Sesyen selepas mengaku bersalah mencubit tangan anak kandungnya berusia 5 tahun sehingga lebam tahun lalu. Sekiranya gagal melunaskan denda dia terpaksa merengkuk dipenjara selama enam bulan.

Maszuridah, 34, seorang pembantu kedai adalah orang yang mempunyai tanggungjawab penjagaan ke atas seorang kanak-kanak lelaki berusia lima tahun didakwa telah mengabai dan mendedah sehingga menyebabkan kecederaan mangsa.

Tertuduh didakwa melakukan perbuatan itu di sebuah rumah di Batu 7 1/2, Bukit Rambai di sini pada pukul 9 malam, 20 Julai tahun lalu.

Jadi saya nasihatkan ibu bapa janganlah cubit anak-anak kita sampai lebam-lebam yer.. Kalau marah sangatpun bersabarlah dengan kerenah anak-anak.. Anak-anak kan amanah yang perlu kita jaga dengan baik..


Wednesday, February 22, 2012

Gunung Stong bagai 'syurga' pencinta alam

Panorama aman dan indah Taman Negeri Gunung Stong di Dabong, Kelantan menawarkan terapi minda bagi warga kota yang sudah lumrah dengan kehidupan penuh tekanan dan hiruk pikuk kota besar.

Taman ini terdiri daripada mukabumi yang berceranggah termasuk Gunung Stong setinggi 1,433 meter yang dianggarkan berusia tujuh juta tahun.

Baru-baru ini penulis berpeluang melawat tempat ini bersama 40 anggota Kelab Peminat Fotografi Keretapi Tanah Melayu (KTMB) dalam ekspedisi tiga hari yang julung kali diadakan bertujuan mempromosi eko-pelancongan melalui perkhidmatan kereta api.

Ekspedisi ini bermula dengan perjalanan 10 jam menggunakan Tren Senandung Wau dari Kuala Lumpur menghala ke Tumpat.

Tuesday, February 21, 2012

Seorang anak luar nikah setiap 10 minit di Malaysia..


Purata enam bayi hasil perhubungan luar nikah lahir di negara ini bagi setiap sejam atau seorang setiap 10 minit hasil perangkaan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) dalam tempoh tiga tahun.

Perkara itu yang didedahkan oleh Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr. Mashitah Ibrahim turut menunjukkan seramai 152,182 bayi tidak sah taraf telah didaftar di JPN pada 2008 hingga 2010.

Itu angka yang didaftarkan, mungkin ramai lagi bayi yang tidak didaftarkan kita tidak tahu,” katanya selepas melawat Pertubuhan Kebajikan Baitul Fiqh di Subang Jaya 20 Febuari semalam.

Inilah 'realiti' Malaysia hari ini, gejala sosial dan pergaulan BEBAS tanpa batasan amat membimbangkan.. Siapa yang harus dipersalahkan.. Tepuk dada tanya iman.. Usah menunding jari, sebaliknya muhasabahlah diri masing-masing.. kita pastinya akan dipersoalkan kelak..

Monday, February 20, 2012

Aku tetap bangga jadi rakyat negeri Kelantan..

Salam..

Minggu lepas kecoh satu Malaya kesah Kelantan negeri tercorok dalam ranking kemiskinan negara 1Malaysia.. in bukan kutip tepi jalan.. ini adalah kenyataan PM Malaysia semasa berucap di Sabah dalam satu majlis..

Aku rakyat Kelantan 100%, mak ayah orang Kelantan, datuk nenek orang Kelantan walaupun mengikut riwayatnya moyang aku berasal dari selatan Thailand dan berhijrah ke Kelantan. Aku sedikitpun tak sedih malahan aku tetap berbangga menjadi anak Kelantan..

Kelantan miskin kata PM Malaysia, PM untuk negeri2 di Malaysia lah tu, dari Perlis sampailah ke Sabah.. Kelantan?? Kelantan in the listlah jugak... bukankah Pm membuka pekung didadanya..??

Friday, February 17, 2012

Tahun Melawat Kelantan 2012


Salam persahabatan dan persaudaraan...

Kepada adik kakak, abang2, pok cik2, mok cik2 rakyat jelata dan seluruh warganegara Malaysia dan warga asing luar negara Bangladesh, Filipina, Afrika, Nigeria, Turkistan dan juga warga Antartika dijemput untuk ke negeri tanoh tupoh darah ambo Kelantan Darul Naim bersempena dengan Tahun Melawat Kelantan (TMK12) tahun ini.

Sama-samalah kita menghayati keindahan yang ada di Negeri Cik Siti Wan Kembang Tanah Serambi Mekah. Saksikan juga apa yang ada di sana. Apakah laporan berita dan media massa berkenaan dengan Kelantan itu tepat dan benar..??

Tuesday, February 14, 2012

Hari Valentine jangan sambut.. HARAM...!!

Persatuan Ulama’ Malaysia (PUM) menggesa seluruh umat Islam supaya mematuhi keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan dalam sidangnya kali ke-71 pada 22-24 November 2005 yang telah bersetuju memutuskan bahawa amalan merayakan Valentine’s Day tidak pernah dianjurkan oleh Islam.

Menurut setiausaha agungnya, Dr Mohd Roslan Mohd Nor berkata, roh perayaan tersebut mempunyai unsur-unsur Kristian dan amalannya yang bercampur dengan perbuatan maksiat adalah bercanggah dan dilarang oleh Islam.

Katanya, berpandukan kepada keputusan ahli-ahli Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan tersebut yang boleh diakses melalui laman web e-fatwa Jakim di alamat www.e-fatwa.gov.my, sewajibnya seluruh umat Islam akur serta memahami bahawa sambutan perayaan hari valentine adalah sesuatu amalan yang boleh merosakkan aqidah umat Islam.

“Aqidah adalah menjadi perkara teras dalam ajaran agama Islam yang mesti dipelihara oleh setiap umat Islam..”

Akibat pulut santan binasa..

Di Kota Bharu , Kelantan, gara-gara mulut yang celupar seorang wanita menerima padah apabila hidungnya patah ditumbuk seorang lelaki di pekarangan Pasar Siti Khadijah, sebuah pasar yg tersohor di tengah-tengah pusat bandar.

Apapun kita tidak boleh menyalahkan mangsa kerana mengikut ceritanya mangsa berusia 20-an itu ketika menuruni tangga di pasar berkenaan, lelaki terbabit tiba-tiba menahannya lalu menendang paha mangsa, menyebabkannya terjatuh.

Sapa-sapa pun naik angin bila diperlakukan sedemikian tanpa sebab musabab.. betul tak..? mangsa pun apa lagi melawanlah.. menyebabkan suspek membaling topi keledar ke arahnya. Berikutan itu, mangsa juga ditumbuk di bahagian mata.. bodoh punya jantan dengan perempuan berani la lu bro.. cuba sama lelaki.. panakut pahit..!!

Friday, January 20, 2012

Woww..!! memang boleh mati terkejut..

Di KOLKATA, India, seorang guru sebuah sekolah tinggi di sini yang mempunyai gaji bulanan sebanyak AS$700 (RM2,170) terkejut apabila dalam pemeriksaan rutin dalam online yang dibuatnya mendapati akaun banknya mempunyai baki hampir AS$10 bilion (RM31 bilion).

Memang terkezut giler, bukan terkejut beruk lagi dah, terkejut gorila kalau terjadi pada aku.. masa tu jugak aku cari ATM keluarkan seberapa byk yang boleh.. takut bila bank dah tau silap terus ditarik balik duit tu.. kempunan tak sudah.. terus tranfer ke akaun lain sebanyak mungkin.. settlekan semua bil-bil tertungak.. buat ful settlement semua loan rumah, kereta dll.. buat pembelian secara online apa2 saja barangan keperluan dan macam-macam lagi.. Apa macam..??

Guru itu, Parijat Saha 42, dari bandar Balurghat, negeri Bengal Barat berkata, dia memeriksa akaun Bank Negara India menerusi online pada Ahad lalu untuk mengesahkan penerimaan bayaran faedah sebanyak AS$200 (RM620).


Thursday, January 19, 2012

Apa itu Kahwin Misyar..

Kahwin Misyar adalah "perkahwinan di antara perempuan yang kaya, berada, berkerjaya tinggi dan belum berkahwin dengan lelaki yang berperibadi dan berakhlak mulia, baik tetapi tidak kaya dan berharta".

Syarat-syarat perkahwinan tetap sama iaitu ada wali, saksi, mas kahwin dan akad yang sama sepertimana perkahwinan lain.

Mereka berkahwin suka sama suka tetapi lelaki itu tidak menjanjikan sara hidup yang banyak untuk wanita tersebut.

Namun begitu, suami itu boleh memberi nafkah mengikut kemampuannya, terpulang kepada wanita itu untuk menggunakannya atau cukup sekadar dengan wang perbelanjaannya sendiri. Jika wanita itu berniaga, maka lelaki itu sama-sama mengusahakan perniagaan bersama isterinya.