Friday, November 30, 2012

Bolehkah ibu minta anak ceraikan isteri ?


WAJARKAH saya mengikut kehendak ibu yang mahu saya menceraikan isteri gara-gara si isteri bukan pilihan ibu? Apakah yang perlu saya lakukan kerana saya amat menyayangi kedua-dua wanita ini?
JAWAPAN:
Perceraian itu merupakan perkara yang halal tetapi amat dibenci Allah. Maka dalam hal saudara ini, tidak wajib taat pada ibu pada perkara yang bercanggah dengan syariat.
Jika anda dan isteri saling menyayangi maka tiada sebab untuk anda menceraikan isteri. Anda harus menjelaskan dengan terang pada ibu anda.



Para ibu yang membaca ruangan ini, saya memohon agar janganlah ikutkan emosi dan rasa hati tentang keinginan para ibu yang mahukan menantu pilihan hati dan yang diingini walhal anak telah ada pilihan sendiri.
Ingatlah, jodoh pertemuan ditentukan Allah. Para ibu bapa, redakanlah menantu pilihan anak-anak anda baik dan tidak bercanggah syariat Islam. Tanpa reda ibu dan bapa, musnahlah rumah tangga anak-anak. Wallahu a'lam.





1 comment:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.