Tuesday, August 5, 2008

Lawak pagi : Interview ...

Shamsul menghadiri temuduga untuk mengisi jawatan Pegawai di sebuah syarikat ternama, penemuduga lalu bertanya soalan ..

“Bilakah Malaysia mencapai kemerdekaannya?”
“Sebenarnya usaha usaha telah bermula empat lima tahun sebelum itu tetapi hasilnya hanya dapat di lihat pada tahun 1957” Shamsul menjawab dengan penuh sopan.

“Siapakah yang bertanggungjawab atas tercapainya kemerdekaan ini?”

“Banyak orang yang terlibat dalam perkara ini jika saya menyebut hanya seorang mungkin tidak adil pada mereka mereka yang lain yang juga terlibat” Jawab Shamsul.

“Apakah rasuah menjadi musuh Negara yang utama?”

“Ada usaha untuk mengkaji perkara ini jadi bila laporan sudah dikeluarkan boleh lah saya nyatakan dengan tepat” Jawab Shamsul.


Penemuduga sangat berpuas hati dengan jawapan Shamsul dan mohon dia jangan beritahu jawapan ini kepada calon calon yang lain agar soalan2 tidak bocor.


Di luar bilik temuduga Shamsul ditanya oleh calon2 lain apakah soalan2 yang telah ditanya. Shamsul tidak memberitahu sesiapa. Namun seorang pemuda Hadi namanya tetap menggesa Shamsul untuk memberitahu sesuatu. Hadi merayu sekurang kurangnya beritahu jawapannya . Shamsul akhirnya beritahu Hadi jawapan2nya.


Setibanya giliran Hadi ia masuk dengan keyakinan yang menggunung.

Tetapi oleh kerana salinan sijil lahirnya agak pudar dan sukar dibaca maka penemuduga mula bertanya memohon kepastian

“Awak lahir pada tahun berapa?”

“Sebenarnya usaha usaha telah bermula empat lima tahun sebelum itu tetapi hasilnya hanya dapat di lihat pada tahun 1957” Hadi menjawab.

Dengan rasa hairan penemuduga terus bertanya
“Siapa nama bapa awak?”

"Banyak orang yang terlibat dalam perkara ini jika saya menyebut hanya seorang mungkin tidak adil pada mereka-mereka yang lain yang juga terlibat ” Yakin betul jawapan Hadi.

Penemuduga mula marah. “Awak nii gila ke apa?”

“Ada usaha untuk mengkaji perkara ini jadi bila laporan sudah dikeluarkan boleh lah saya nyatakan dengan tepat” Tersenyum Hadi.

Penemuduga hanya menggelengkan kepala....

%&^$#@

No comments: