Wednesday, May 25, 2011

Fenomena hari ini.. Mari mencari jalan penyelesaian...

LPPKP dalam kajiannya mendapati ramai dikalangan wanita hari ini lewat kahwin dan masih belum berkahwin biarpun usianya sudah mencecah 30-an dan 40-an. Fenomena ini memberikan implikasi kurang sihat pada pandangan peribadi saya kerana bukan sahaja menimbulkan pandangan negatif masyarakat malah kemungkinan meningkatnya masalah sosial dan sebagainya.

Apa yang menjadi punca mengapa mereka lewat kahwin atau tidak mahu berkahwin..?? entahlah, tapi pastinya ada sebab dan alasan tertentu yang mereka jer yang faham.. lebih menghairankan mereka ini bukan sahaja cantik dan bergaya malah berkerjaya dan berpendidikan tinggi..

Perkara ni mungkin agak sensitif dan menyentuh hak asasi individu tetapi yang pasti amat memerlukan penyelesaian segera..! Pelbagai langkah dapat diambil yang penting kita ada keinginan untuk merubah dan merobah situasi..! Apa yang boleh kita bantu..??? Entahlah.. Ada Berani..??




Ramai wanita lewat kahwin

KUCHING - Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN) memandang serius isu sosial yang berkaitan dengan trend melewatkan perkahwinan, terutama dalam kalangan wanita berpendidikan tinggi.
Timbalan Ketua Pengarah (Dasar) Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN), Dr Anjli Doshi Gandhi berkata, fenomena itu boleh membawa implikasi kepada institusi perkahwinan.

Beliau berkata, data terkini menunjukkan 30 peratus wanita di antara umur 25 dan 29 tahun belum berkahwin berbanding 25 peratus untuk lelaki di antara umur 30 dan 34 tahun yang masih bujang.

“Kami memberi perhatian serius trend perkahwinan yang semakin dilewatkan, khasnya dalam kalangan wanita yang memberi alasan mereka tidak ada calon sesuai,” katanya pada taklimat dan bual bicara Dasar Keluarga Negara peringkat negeri Sarawak di sini ini, semalam.

Beliau berkata bagi lelaki pula, keadaan kewangan yang belum stabil adalah antara faktor yang menyebabkan lelaki dalam lingkungan umur awal 30-an belum berkahwin.


-Bernama

No comments: