Thursday, May 5, 2011

RON97 naik lagi.. Rakyat makin boTAK... Jangan sampai membeRONTAK...


Khabarnya "Petrol RON97 naik 20 sen lagi menjadi RM2.90" berkuat kuasa hari ini 5 Mei 2011. Walaubagaimana pun, RON95 masih kekal pada harga RM1.90 seliter. Kenaikan ini berpunca daripada kenaikan harga minyak mentah di pasaran dunia. Ada aku kesah.. aku pengguna tetap RON95, naik ler beratus kali pun janji RON95 tak naik..!! Ada aku kesah..!!

Pada 2 April lalu, harga RON97, yang diapungkan mengikut harga pasaran minyak semasa, naik 20 sen ke RM2.70 seliter ekoran krisis Timur Tengah.

Persepsi kita begitulah... tapi sedarkah kita pengguna RON97 sekali lagi menjadi mangsa peningkatan dalam perbelanjaan untuk minyak kereta. Kenaikan sebanyak 20 sen dan kenaikan untuk kali ketiga pada tahun ini... puratanya naik setiap bulan..!! Aku rasa silap-silap RON95 pun boleh naik lagi lepas ni.. adoiyaaiii...

Inilah yang dinamakan pelarasan harga minyak... dalam masa yang sama kemudahan pengangkutan awam masih lagi belum di tahap yang memuaskan...



Petrol gred ini lazimnya digunakan oleh kenderaan yang memerlukan prestasi yang tinggi. Semua kenderaan berpendaftaran asing dilarang membeli RON 95 dan mereka menggunakan minyak gred RON 97.

RON 97 pada suatu ketika juga adalah minyak yang seringkali digunakan oleh rakyat sehingga minyak lebih murah RON 95 diperkenalkan pada September 2009. Ketika itu RON 97 berharga RM1.80 seliter.

Kenaikkan ini adalah yang tertinggi dalam sejarah negara dan dikatakan berpunca akibat kenaikan harga minyak mentah di pasaran dunia.

OOooooohhh... Rakyat 1 Malaysia... ANDA DIDAHULUKAN..!!

No comments: