Thursday, June 12, 2008

P. Ramlee memori yang tetap segar dalam ingatan


Tarikh 29 Mei 1973; 35 tahun yang lalu menyaksikan Malaysia kehilangan sebutir permata yang sinarnya melimpah ke pentas-pentas Pesta Filem Asia. Generasi muda mengenali beliau lantaran filem-filemnya diulang tayang di semua stesen TV tempatan. Meski layar yang dibawa lebih bersifat hitam putih namun kisah-kisah yang dipaparkan bagai melekat teguh di sanubari tatkala menonton kisah-kisah Bujang Lapuk, Madu Tiga, Ibu Mertuaku, Antara Dua Darjat, dan Anakku Sazali; itupun hanya sekadar menyebut sebilangan kecil daripada 66 deretan filem yang darahkan mahupun dilakunkan seniman agung P. Ramlee.

Kita tidak perlu menjadikan allahyarham sebagai seorang idol sepertimana yang dilakukan pada Elvis Presley. Namun kita perlu menghargai sumbangan allahyarham pada dunia seni tanah air. Contohilah kegigihan allahyarham sebagai insan seni yang bijak, kreatif dan peka pada persekitaran dan masyarakatnya sehinggakan dapat dinaratifkan ke dalam filem-filem yang mampu meraih deretan anugerah dan penghargaan. Yang paling penting, kisah-kisah cereka nukilan allahyarham tetap diingati sehingga kini.

Bukannya menafikan mahupun menidakkan kehebatan karyawan seni masa kini. Tetapi berapa ramaikah yang boleh berada di dalam regu yang sama dengan allahyarham? Adakah kenangan filem-filem mereka akan terpahat teguh dalam kotak memori generasi yang lahir bukan dalam zaman kegemilangan karyawan-karyawan ini?

Penetapan tarikh 29 Mei setiap tahun sebagai Hari Seniman Kebangsaan yang diisytiharkan kerajaan merupakan satu lagi penghargaan kepada Allahyarham Tan Sri P. Ramlee sebagai seorang seniman rakyat Malaysia.

No comments: