Friday, July 11, 2008

Cantik & Manja : Kenapa Diceraikan..?


Berita artis cantik dan manja, pelakun drama 'Puteri' Nora Danish bercerai dengan suaminya, anak kepada bekas MB Perak Tan Sri Ramli Ngah Talib yang tak sampai dua tahun berkahwin menarik perhatian aku. Terfikir jugak kenapa gadis secantik Nora diceraikan sedangkan gadis tersebut menjadi idaman ramai jejaka untuk memilikinya. Beliau cantik, bijak dan manja, ciri-ciri yang diidami setiap lelaki untuk dijadikan suri hidup mereka.

Kata Nora Danish, sememangnya sudah tiada jodoh antara mereka, sebagai manusia kita hanya mampu merancang dan Tuhan saja menentukan segala-galanya. Beliau sudah cuba yang terbaik mempertahankan ikatan perkahwinannya yang tidak sampai dua tahun pun, tapi ini kesudahan yang terpaksa diterima. Perceraian memang berat untuk dihadapi terutama dalam keadaan mengandung.

Memang itulah jawapan yang sepatutnya diberi bila suatu ikatan telah hancur musnah, 'Jodoh tak panjang..' tetapi kenapa tidak cuba diselamatkan.??? Sesungguhnya perkara halal yang paling dimurkai Allah adalah sesuatu yang dinamakan talak atau penceraian. Adakah sudah tiada lagi jalan penyelesai sehingga begitu mudah melafazkan cerai..?? Entahlah. Mungkin juga inilah dunia artis .. ahwin cerai dah jadi lumrah .. terpampang setiap hari didada-dada akhbar. Nasib baik aku bukan artis.

Kepada 'Puteri' Nora .. tabahlah dalam meneruskan kehidupan didunia ini... pasti masih ada sinar kebahagian buatmu. anggaplah sebagai cubaan dan dugaan dalam mengharungi kehidupan yang masih panjang. Biasanya artis ni.. bila berstatus janda lebih laku...

No comments: