Monday, July 21, 2008

Penduduk diancam harimau kumbang


BACHOK: Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) semalam memulakan operasi menangkap harimau kumbang yang didakwa berkeliaran sekitar Kampung Kolam, dekat sini.

Penolong Pengarah Perhilitan Kelantan, Charles Keliang, berkata pihaknya memasang sebuah perangkap berhampiran rumah seorang penduduk kampung yang mendakwa terserempak dengan haiwan itu, kelmarin.

Beliau percaya sekurang-kurangnya dua ekor haiwan terbabit berada sekitar kampung itu berdasarkan kesan tapak kaki berukuran tujuh sentimeter panjang dan lima sentimeter lebar, serta satu lagi tapak berukuran lima sentimeter panjang dan empat sentimeter lebar.

"Berdasarkan penelitian kami, harimau kumbang terbabit masih berada di sekitar kampung ini dan keluar mencari makan waktu malam. Diharap, haiwan berkenaan akan memasuki perangkap ini secepat mungkin, sekali gus menjamin keselamatan penduduk," katanya kepada Berita Harian.

Kelmarin, penduduk kampung berkenaan mendakwa terserempak dengan tiga ekor harimau kumbang termasuk dua anak yang berkeliaran sekitar kampung sehingga mencetuskan kebimbangan di kalangan penduduk yang takut untuk keluar rumah, khususnya pada waktu malam.

Untuk sementara waktu, anggota Ikatan Relawan Rakyat (Rela) turut berkawal di sekitar kampung terbabit malam kelmarin bagi memastikan keselamatan penduduk terjamin.

Sementara itu, seorang penduduk, Zaharudin Zakaria, 35, yang mendakwa terserempak dengan haiwan itu, berkata seekor ayam ternakannya sudah dibaham haiwan terbabit, selain ia turut memakan beberapa biji durian berdasarkan kesan kuku tajam yang ditinggalkannya.

//Berita Harian

No comments: