Tuesday, July 29, 2008

Uniknya Kelantan: Sambutan Bulan Sembahyang


Kalau ditempat-tempat lain pelbagai sambutan diadakan, di Kelantan juga begitu .. tidak ketinggalan mengadakan pelbagai sambutan dan perayaan selagi tidak bercanggah dengan syariat Islam yang menjadi dasar kerajaan kelantan "Membangun Bersama Islam", selogan yang digunapakai hampir 20 tahun namun masih segar dan kekal hingga hari ini. Alhamdulillah..

Sekarang ni, bulan merdeka sedang disambut meriah dengan pelbagai aktiviti dan acara yang menarik. Berlainan dengan Kelantan sambutan bulan merdeka tetap dirai kerana dengan kemerdekaan inilah juga kita dapat hidup aman tanpa sengketa dan huru hara. Namun begitu program kerohanian juga perlu diseimbangkan dengan program lain.

Dekat-dekat Ramadhan ni, sambutan bulan sembahyang amat tepat sekali. Tahniah kepada pemimpin kerajaan Kelantan yang bijaksana dan sini. World.. world jugak .. Akhirat jangan lupa..!! Kalau sambutan lain yang ada nilai komersial disambut meriah tiga hari tiga malam... kenapa sambutan sembahyang yang bernilai spiritual tidak dibuat..??? sedangkan inilah tunjang penting dalam kehidupan. Mencegah kemungkaran dan kepincangan dalam masyarakat.

Beginilah melihat sesuatu hanya dari satu sudut !!

No comments: